Psychologisch flexibel voor de klas

Psychologisch flexibel voor de klas

Training voor docenten: 

Psychologisch flexibel voor de klas

Herkent u één van de volgende zinnen?

  • Waarom lukt het me nou niet die schooltas in het weekend dicht te laten?
  • Als ze nou weer iets anders van me willen zoeken ze het maar uit. Ik draai mijn lessen en verder niks.
  • Die ene leerling* haalt me het bloed onder de nagels vandaan met zijn houding / maakt me steeds onzeker met haar blik.
  • Ik zou willen dat ik meer tools had om te reageren op lastig gedrag.
  • Differentiëren klinkt leuk, maar weet je hoeveel tijd dat kost?
  • O jee, die cijfers!! Hoe kan dat nou, ik heb toch echt alles behandeld?!


Hoe zou het zijn om...

  • Je niet te laten leiden door gedachten aan alles wat nog moet
  • Vol overtuiging en met plezier les te geven op jouw manier
  • Ontspannen te kunnen reageren op opmerkingen en gedrag van leerlingen, ouders en collega’s
  • Een gezonde balans werk – privé te kunnen handhaven
  • Met mildheid naar jezelf en leerlingen te kunnen kijken als lessen anders lopen dan gehoopt?


We kijken naar de wereld door een ‘bril’ die gekleurd is door eerdere ervaringen. Onze gedachten over onszelf of een situatie beïnvloeden onze waarneming. Vaak reageren we automatisch op negatieve ervaringen, of dat nou gebeurtenissen in de klas zijn of gevoelens die daardoor worden opgeroepen. De training geeft inzicht in dit proces en maakt je meer bewust van jouw ‘bril’. Daarnaast leer je hoe je je gedachten en gevoelens kunt toelaten, zonder dat ze leiden tot een automatische reactie. Het betekent dat er ruimte ontstaat om te kiezen voor gedrag dat past bij de persoon en de docent die jij wil zijn. Concreet betekent dat dat je in bekende situaties niet meer vanzelf in gedrag ‘schiet’ dat je liever niet van jezelf ziet: mopperen, weglopen, eindeloos piekeren. Je hebt de mogelijkheid anders te reageren; je wordt flexibeler. 


Door deze ervaringen en dit inzicht ga je het proces ook bij je leerlingen herkennen en kun je ze helpen ongewenst gedrag om te buigen en anders om te gaan met lastige gevoelens of belemmerende gedachten.


De training besteedt aandacht aan de theoretische achtergrond van ACT, maar we gaan vooral praktisch aan de slag met verschillende soorten oefeningen om vaardigheden te ontwikkelen.


Duur: drie dagdelen.


Naast het in de training gebruikte materiaal krijgen deelnemers toegang tot aanvullend materiaal op de website.


De training wordt incompany aangeboden, en is geschikt voor beginnende en ervaren docenten.


De studiebelasting is beperkt: in totaal drie à vier uur.


Belangstelling? Neem contact op via 06-18250104 of het contactformulier.


*Voor leerling lees ook: student

Ervaringen

Leuke, actieve, goed onderbouwde training die je op een veelzijdige manier helpt om leerlingen te ondersteunen.

Mentor havo 5, Eckart College

Zeer concreet en praktisch toepasbare training waarin je leert met een open blik naar gangbare leerlingreacties te kijken.

Natascha Geernaert, mentor leerjaar 1, SG Were Di

Inspirerend en zeer goed (direct) toe te passen in de praktijk.

Annemarie Verduin, remedial teacher

VSO De Berkenschutse

Goed opgebouwde training waarbij er afwisseling is tussen kennis en parktijk. Zeker het oefenmateriaal is van grote toegevoegde waarde! Imke laat zien passie te hebben voor ACT, dat motiveert enorm.

Leerlingbegeleider VMBO 't Venster

Een complete training waarbij de theorie en praktijk goed op elkaar aansluiten. Imke zorgt voor een fijne (werk)sfeer.



De ervaringen die Imke deelt in haar training zijn zo herkenbaar.

Tanja van Lanen, decaan SG Were Di

Door deze training heb ik veel zin om de lessen met mijn mentorklas te gaan doen. Het is belangrijk dat je ook iets van jezelf kan laten zien tijdens deze lessen en dus ook tijdens de training. Imke begeleidt dat heel goed. Het is een persoonlijke training en de sfeer was goed tijdens de training. Het is soms best moeilijk om de oefeningen te doorlopen, maar daar krijg je genoeg tijd en begeleiding voor. Het zijn goede oefeningen om elkaar echt beter te leren kennen.

Marga, mentor havo5

De deskundigheid en bevlogenheid bij Imke spat er tijdens de cursus van af! Gaaf om dit te zien en te ervaren!

De training biedt de mogelijkheid je leerling echt te zien!

Mentor vwo 4, Eckart College

Imke heeft ons, een groep docenten in het VO, een training gegeven over ACT. In deze training hebben we zelf ervaren hoe ACT werkt en voelt en geleerd over hoe we dit bij leerlingen kunnen toepassen. Op momenten werden mensen in de groep emotioneel, ik vond dit erg mooi om te zien. Imke wist goed hoe ze door moest vragen en wanneer ze dat beter niet kon doen. Ik vond het een erg prettige en leerzame training! 

Loïs, mentor Havo 4

Heel prettig, afwisselend, interactief, ervarend, positief.

Renske van Lieshout, orthopedagoog, SintLucas MBO

Een fijne, gevarieerde training. Afwisseling tussen het zelf ervaren, zelfreflectie en concreet bedenken hoe we het toe kunnen passen in de praktijk.

Een 10! 

Yvonne Mullink, lob-er begeleidingscoördinator SintLucas MBO

De training geeft echt andere inzichten in het benaderen van leerlingen. En hoe je vervolgens concreet met deze leerlingen aan de slag kunt.

Heel praktisch en op alle niveaus toepasbaar. Verrijking voor jezelf zowel als persoon als docent.

Docent Engels, VSO De Berkenschutse

Als orthopedagoog/ondersteuningscoach kan ik veel van de oefeningen 1 op 1 met de studenten in gaan zetten om snel en fijn bepaalde persoonlijke aspecten inzichtelijk te maken.

.


Ga het ervaren! Het is laagdrempelig. je komt uit je comfortzone en maakt eigen doelen. Je krijgt zin om aan de slag te gaan.

Docent tekenen/ mentor

VSO De Berkenschutse

Praktijk en theorie in evenwicht. Kundige en zeer empathische trainer. Aanrader!

Rini Nieuwkamer, Trajectadviseur MBO Curio

Wat een prettige en praktische training. Voor een ervaren ACT-gebruiker is er veel aanvulling, voor de beginner in ACT geeft Imke een goede basis.

Trjacetbegeleider, MBO Curio

Een waardevolle, leerzame training die je veel inzichten geeft over jezelf en je leerlingen. Een aanrader!

Een zeer praktisch gerichte training met veel direct toepasbare tools. Imke is heel deskundig en enthousiast. 

Henriette van Bindsbergen, ondersteuningscoordinator VMBO 't Venster


Een leerzame training die nieuwe inzichten geeft, met een fijne afwisseling tussen theorie en praktijk. Ik vond de opbouw mooi, van op jezelf toepassen naar behapbaar voor leerlingbegeleiding. Ik ga de oefeningen in een map stoppen en in onze kast leggen, zodat we er veel gebruik van kunnen gaan maken.

Leerlingbegeleider  VMBO 't Venster

Interessant, vernieuwend (andere kijk). Ik zie meteen veel leuke en praktische oefeningen die ik goed kan gebruiken bij mijn leerlingen.

Soufian Arjoch, leerlingbegeleider VMBO 't Venster

Wat mooi dat ik voor mijn werk met ACT bezig mag zijn: blijven leren, vallen, opstaan, iets eng vinden, succesjes hebben, stappen zetten. En dit allemaal voor jezelf én voor je leerlingen!

Jessica Kusters, docent en leerlingcoordinator, SG Were Di

Fijne combinatie van theorie en praktijkoefeningen.  Super bedankt voor de leerzame en inspirerende training!

Miranda Kirkels, Schoolmaatschappelijk werk Lumens

Hele fijne combinatie van luisteren en doen, simpele oefeingen die genoeg stof geven om over na te denken. Ik denk dat het geleerde heel goed te 'vormen' is per leerling/student.

Elly van der Heyden, Schoolmaatschappelijk werk, Lumens

Ik ben weer helemaal geinspireerd en enthousiast om ACT toe te passen in mijn eigen praktijk. Waardevolle oefeningen!

Schoolmaatschappelijk werk, Lumens

Een training die gedachten en gevoelens niet wil wegpoetsen. En toch de waarden centraal zet. Heel toepasbaar in lessen/ onderwijs.

Sien van Kleef-Schenk, orthopedagoog, Ster college Vavo

Herkenbaar, confronterend op een goede manier. Helpend, verrijkend. Oefeningen die ik niet enkel bij mijn leerlingen wil gebruiken maar ook zeker voor mezelf.

Loes Basters, docent S&B en levensbeschouwing, SG Were Di

Anders kijken, gevoelens en gedachten mogen er zijn. Eye-opener voor jezelf én voor je studenten. Imke is zeer motiverend en deskundig, biedt veel ruimte en heeft inzicht.

Monique Emmen, plusmentor/ decaan/ docent, Ster college Vavo

Inspirerend, waardevol voor jezelf als docent, maar zeker voor studenten in een maatschappij waar (te) weinig ruimte wordt geboden voor tegenslag.

Heel waardevol en direct toepasbaar in begeleiding van studenten. Zorgt ook voor prettige afwisseling door alle goede, praktische werkvormen.

Anita de Bont, schoolpsycholoog. MBO Curio

De training ACTief begeleiden is zeer geschikt voor de zelfbewuste, leergierige leerkracht die zijn leerlingen bewuster wil laten leren.

Docent VSO Het Dok

Zinvol, inzetbaar en realistisch.

Bo van Schaijk, docent VSO Het Dok

Imke heeft ons, een groep docenten in het VO, een training gegeven over ACT. In deze training hebben we zelf ervaren hoe ACT werkt en voelt en geleerd over hoe we dit bij leerlingen kunnen toepassen. Op momenten werden mensen in de groep emotioneel, ik vond dit erg mooi om te zien. Imke wist goed hoe ze door moest vragen en wanneer ze dat beter niet kon doen. Ik vond het een erg prettige en leerzame training! 

Loïs, mentor Havo 4

De ervaringen die Imke deelt in haar training zijn zo herkenbaar.

Tanja van Lanen, decaan SG Were Di

Door deze training heb ik veel zin om de lessen met mijn mentorklas te gaan doen. Het is belangrijk dat je ook iets van jezelf kan laten zien tijdens deze lessen en dus ook tijdens de training. Imke begeleidt dat heel goed. Het is een persoonlijke training en de sfeer was goed tijdens de training. Het is soms best moeilijk om de oefeningen te doorlopen, maar daar krijg je genoeg tijd en begeleiding voor. Het zijn goede oefeningen om elkaar echt beter te leren kennen.

Marga, mentor havo5

De training biedt de mogelijkheid je leerling echt te zien!

Mentor vwo 4, Eckart College

Leuke, actieve, goed onderbouwde training die je op een veelzijdige manier helpt om leerlingen te ondersteunen.

Mentor havo 5, Eckart College

Heel prettig, afwisselend, interactief, ervarend, positief.

Renske van Lieshout, orthopedagoog, SintLucas MBO

Een 10! 

Yvonne Mullink, lob-er begeleidingscoördinator SintLucas MBO

De deskundigheid en bevlogenheid bij Imke spat er tijdens de cursus van af! Gaaf om dit te zien en te ervaren.

Goede cursus. Open en veilige omgeving, praktische voorbeelden en casussen maken het minder abstract.

Een fijne gevarieerde training, afwisseling tussen het zelf ervaren, zelfreflectie en concreet bedenken hoe we het in de praktijk toe kunnen passen.

Als orthopedagoog/ondersteuningscoach kan ik veel van de oefeningen 1 op 1 met de studenten in gaan zetten om snel en fijn bepaalde persoonlijke aspecten inzichtelijk te maken.

Inschrijfformulier training

Inschrijfformulier training

Met deze inschrijving gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van ACT2Go.

“WE CANNOT CONTROL THE WIND, BUT WE CAN DIRECT THE SAIL”

Heb je een vraag,

of wil je meer informatie?

NEEM DIRECT CONTACT OP »
Share by: